onsdag 28 oktober 2015

Mat tvång........

När jag var liten och upp till sena tonår så hade jag väldiga problem med mat. Jag hade ett stort och tvångsaktigt problem till ätandet, jag gillade helt enkelt inte att äta, åt bara det allra nödvändigaste för att klara mig. Nej jag var inte anorektiker på det sätt att jag kräktes upp den mat jag åt, jag åt så lite som möjligt bara.
Mycket av det berodde nog på att hemma hos oss så var det så att den mat som serverades skulle man äta vare sig man tyckte om det eller inte. De menade inget illa med det men det gav mig ett stort problem under väldigt lång tid.
Det känns så avlägset nu när jag tänker på det då jag numera har ett gott förhållande till mat, ja kanske till och med lite för gott ibland!
Men med min erfarenhet så har det varit väldigt viktigt för mig att låta mina barn vara med i köket, smaka på allt men gillar man det inte så behöver man inte äta det.
Jag lagar mat varje dag från grunden och har två barn som älskar mat, de äter i stort set allt.
 Efter som det är lov så fuskar vi lite med maten och igår fick Erik bestämma vad vi skulle äta och då blev det hemgjorda hamburgare.
Bland det godaste som finns, hemgjorda hamburgare.

Blandfärs
1 ägg
1 köttbuljongtärning
1/2dl grädde
12-15 fetast tärningar vitlök/persilja
1 fin hackad gul lök

Hacka fetaosten, smält buljongtärningen i grädden och blanda sedan allt till en jämn smet. Stek sedan lagom stora biffar, servera med grönsaker och bröd. Gärna någon dressing till.

                                 Anki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar